Kształcenie zawodowe na najwyższym poziomie

Kończąc Szkołę Branżową I Stopnia warto pomyśleć o rozpoczęciu kolejnego etapu edukacyjnego, którym jest Szkoła Branżowa II Stopnia:

  • kształcenie w tej szkole to kontynuacja kwalifikacji z wcześniej ukończonej Szkoły Branżowej I Stopnia. Szkoła Branżowa II Stopnia może funkcjonować tylko w tych zawodach, które mają możliwość kontynuacji na poziomie technika. Nie można uczyć się w zawodzie, który nie ma wspólnej kwalifikacji ze Szkołą Branżową I Stopnia.
  • kończąc Szkołę Branżową II Stopnia oraz zdając egzamin potwierdzający kwalifikację w zawodzie absolwent szkoły otrzymuje dyplom technika oraz uzyskuje wykształcenie średnie.
  • dodatkowo ważnym elementem Szkoły Branżowej II Stopnia jest możliwość przystąpienia do egzaminu maturalnego, dzięki czemu później można rozpocząć naukę na studiach wyższych.

Nauka w Branżowej Szkole II Stopnia trwa dwa lata (cztery semestry) i jest to tryb dzienny.

Na semestr pierwszy klasy I publicznej Branżowej Szkoły II Stopnia przyjmuje się:

  • absolwentów Branżowej Szkoły I Stopnia, którzy ukończyli szkołę w okresie 5 lat szkolnych poprzedzających rok szkolny, na który ubiegają się o przyjęcie.

 Kandydat musi posiadać:

  1. Świadectwo ukończenia Branżowej Szkoły I Stopnia.
  2.  Ksero i oryginał do wglądu świadectwa z pierwszej kwalifikacji w której słuchacz będzie kontynuował naukę, w przypadku nie zdania egzaminu słuchacz składa deklarację w najbliższej sesji egzaminacyjnej,
  3. Podanie o przyjęcie do szkoły,
  4. Wypełniona ankietę dla kandydata,
  5. Zaświadczenie lekarskie zawierające orzeczenie o braku przeciwskazań zdrowotnych do wykonywania zawodu, (dostarczone wraz z dokumentami)
  6. 3 fotografie.

Uczymy w zawodach:

  • technik żywienia i usług gastronomicznych
  • technik technologii żywności
  • technik usług kelnerskich

Nasi absolwenci nie mają problemu ze znalezieniem pracy!

Kierunki i specjalizacje

Kucharz z elementami kuchni świata

Opanuj fachową wiedzę i mistrzowskie umiejętności, które pozwolą Ci stać się szefem kuchni.

Od kandydata na kucharza oczekuje się bogatej wyobraźni i pomysłowości które wspólnie przekształcimy w umiejętności wymyślania i tworzenia nowych potraw, ich modyfikowania, jak również nowatorskiego dekorowania.

Jakie zadania zawodowe może realizować absolwent?

Absolwent szkoły kształcącej w zawodzie kucharz jest przygotowany do wykonywania następujących zadań zawodowych w zakresie kwalifikacji:

  • oceny jakości surowca,
  • przechowywania żywności,
  • przygotowania produktów i stanowiska pracy,
  • obsługi sprzętu gastronomicznego,
  • przygotowania dań zimnych, gorących i podstawowych deserów.
Jakie kwalifikacje posiada absolwent i gdzie może podjąć pracę?

HGT.02. Przygotowanie i wydawanie dań.

Absolwent klasy o profilu kucharz z elementami kuchni świata może podjąć pracę w:

  • restauracji,
  • hotelu,
  • pensjonacie,
  • domu wczasowym,
  • barze,
  • kawiarni,
  • sanatorium,
  • instytucjach zajmujących się obrotem żywnością,
  • stacjach sanitarno-epidemiologicznych,
  • szpitalach,
  • organizacjach ochrony konsumenta,
  • instytucjach zajmujących się upowszechnianiem wiedzy o żywieniu i żywności.
Baza dydaktyczna
  • Restauracja Pokusa
  • pracownia gastronomiczna,
  • pracownia obsługi gości,
  • pracownia usług gastronomicznych.

Kucharz – pracownik młodociany

Szkoła prowadzi oddziały dla uczniów młodocianych pracowników, kształcąc w zawodzie kucharz.

Kim jest młodociany pracownik?

Młodocianym jest osoba, która ukończyła 15 lat, a nie przekroczyła 18 lat (art. 190 § 1 kp).

Podstawowe warunki zatrudnienia młodocianego:

  • ukończenie co najmniej ośmioletniej szkoły podstawowej,
  • przedstawienie zaświadczenia lekarskiego stwierdzającego, że praca danego rodzaju nie zagraża ich zdrowiu,
  • młodociany, który nie posiada kwalifikacji zawodowych, może być zatrudniony tylko w celu przygotowania zawodowego. Osoba, która ukończyła ośmioletnią szkołą podstawową, niemająca 15 lat, może być zatrudniona na zasadach określonych dla młodocianych w roku kalendarzowym, w którym kończy 15 lat.
  • Osoba, która ukończyła ośmioletnią szkołę podstawową, niemająca 15 lat, z wyjątkiem osoby, o której mowa punkt wyżej, może być zatrudniona na zasadach określonych dla młodocianych w celu przygotowania zawodowego w formie nauki zawodu.
  • Zawarcie umowy o pracę w celu przygotowania zawodowego z osobą, o której mowa powyżej, jest dopuszczalne w przypadku wyrażenia na to zgody przez przedstawiciela ustawowego lub opiekuna prawnego tej osoby.
Umowa

Umowę w celu przygotowania zawodowego odbywanego w formie nauki zawodu zawiera pracodawca z młodocianym w terminie przyjęcia kandydatów do branżowej szkoły I stopnia.

Umowa powinna być zawarta z zachowaniem formy pisemnej i określać w szczególności:

  • rodzaj przygotowania zawodowego (nauka zawodu lub przygotowanie do wykonania określonej pracy),
  • czas trwania i miejsce odbywania przygotowania zawodowego,
  • sposób dokształcania teoretycznego, wysokość wynagrodzenia.

Rozwiązanie umowy o pracę za wypowiedzeniem w celu przygotowania zawodowego dopuszczalne jest tylko w razie:

  • niewypełniania przez młodocianego obowiązku wynikających z umowy o pracę lub obowiązku dokształcania się, pomimo stosowania wobec niego środków wychowawczych,
  • ogłoszenia upadłości lub likwidacji pracodawcy,
  • reorganizacji zakładu pracy uniemożliwiającej kontynuowanie przygotowania zawodowego,
  • stwierdzenie nieprzydatności młodocianego do pracy, w zakresie której odbywa przygotowanie zawodowe.

Rozwiązanie umowy o pracę spowoduje skreślenie z listy uczniów (uczeń podpisuje umowę z zakładem pracy a nie ze szkołą).

Przy zawieraniu umów o pracę w celu przygotowania zawodowego zastosowanie mają przepisy kodeksu pracy dotyczące umów o pracę na czas nieokreślony.

Nauka zawodu trwa 36 miesięcy.

Wyjątek dotyczy sytuacji, gdy młodociany dokształcający się w zasadniczej szkole zawodowej nie otrzymał promocji do klasy wyższej lub jej nie ukończył. Przedłużyć można czas trwania nauki zawodu do 12 miesięcy w celu umożliwienia ukończenia nauki w szkole.

Osoby, które przed ukończeniem nauki zawodu ukończyły pełnoletniość, kończą tę naukę na zasadach określonych dla młodocianych.

Nauka zawodu kończy się egzaminem.

Czas pracy

Czas pracy młodocianego w wieku do 16 lat nie może przekraczać 6 godzin na dobę. Czas pracy młodocianego w wieku powyżej 16 lat nie może przekraczać 8 godzin na dobę.

Do czasu pracy młodocianych wlicza się czas nauki w wymiarze wynikającym z obowiązkowego programu zajęć szkolnych, bez względu na to, czy odbywa się ona w godzinach pracy. Wymiar i rozkład czasu pracy ustala pracodawca biorąc pod uwagę liczbę godzin oraz zakres zajęć szkolnych młodocianego.

W chwili ukończenia 16 lat przypadających w ciągu roku szkolnego przyjmuje się, że dotychczasowa norma czasu pracy obowiązuje do końca roku szkolnego.

Jeżeli dobowy wymiar czasu pracy jest dłuższy niż 4,5 godziny, młodocianemu przysługuje przerwa trwająca nieprzerwanie 30 minut wliczana do czasu pracy.

Obowiązuje bezwzględny zakaz zatrudniania młodocianych w godzinach nadliczbowych oraz w porze nocnej.

Urlop

Młodociany uzyskuje prawo do urlopu wypoczynkowego z upływem:

  • 6 miesięcy od rozpoczęcia pierwszej pracy w wymiarze 12 dni roboczych,
  • 12 miesięcy – 26 dni roboczych.

W roku kalendarzowym, w którym młodociany kończy 18 lat, przysługuje mu prawo do 20 dni urlopu, jeżeli prawo do urlopu uzyskał przed ukończeniem 18 lat.

W okresie ferii pracodawca jest zobowiązany do udzielenia pracownikowi młodocianemu urlopu.

Urlop zaliczkowy – kodeks pracy daje możliwość udzielenia urlopu zaliczkowego w okresie ferii szkolnych po złożeniu wniosku przez pracownika, gdy pracownik nie nabył jeszcze prawa do urlopu.

Urlop bezpłatny – na wniosek młodocianego ucznia szkoły dla pracujących, pracodawca zobowiązany jest udzielić urlopu w okresie ferii w wymiarze nieprzekraczającym 2 miesięcy łącznie z urlopem wypoczynkowym.

Wynagrodzenie

Młodocianemu w okresie nauki zawodu przysługuje wynagrodzenie obliczane w stosunku procentowym do przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w gospodarce narodowej w poprzednim kwartale, obowiązującego od pierwszego dnia następnego miesiąca po ogłoszeniu przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego w Dzienniku Urzędowym RP „Monitor Polski”.

Stosunek wynagrodzenia wynosi:

  • w pierwszym roku nauki nie mniej niż 5%
  • w drugim roku nauki nie mniej niż 6%
  • w trzecim roku nauki nie mniej niż 7%
Obowiązki młodocianego pracownika

Młodociany pracownik zobowiązany jest:

  • dążyć do jak najlepszych wyników w pracy i nauce,
  • przestrzegać czasu i porządku pracy ustalonych przez pracodawcę,
  • przestrzegać przepisów BHP oraz p/pożarowych,
  • wypełniać systematycznie obowiązek dokształcania,
  • odnosić się z szacunkiem do przełożonego i przestrzegać zasad koleżeńskiej współpracy,
  • przystąpić do egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe po zakończeniu nauki.

Kelner z elementami serwisu specjalnego

Od kelnera wymaga się nienagannych manier oraz umiejętności profesjonalnej obsługi gości.

Jakie zadania zawodowe może realizować absolwent?

Absolwent Zespołu Szkół Gastronomicznych nr 2 w Krakowie w zawodzie kelner jest przygotowany do wykonywania następujących zadań zawodowych w zakresie kwalifikacji:

  • sporządzania potraw i napojów w części handlowo-usługowej zakładu gastronomicznego,
  • przygotowywania sal konsumpcyjnych do obsługi gości,
  • wykonywania czynności związanych z obsługą gości,
  • planowania i organizowania obsługi przyjęć okolicznościowych,
  • sporządzania dokumentacji usług gastronomicznych,
  • rozliczania usług kelnerskich i kosztów usług gastronomicznych,
  • wykonywania czynności baristycznych.
Jakie innowacyjne działania realizują uczniowie?

Uczeń w ramach innowacji:

  • poznaje rodzaje i charakterystykę win oraz regionów winiarskich,
  • uczy się dobierać wina do potraw,
  • przygotuje się do profesjonalnego serwisu win.
Jakie kwalifikacje posiada absolwent i gdzie może podjąć pracę?

HGT.01. Wykonywanie usług kelnerskich.

Absolwent klasy o profilu kelner z elementami serwisu specjalnego może podjąć pracę w:

  • restauracji,
  • hotelu,
  • pensjonacie,
  • kawiarni,
  • pubie,
  • dyskotece,
  • promie,
  • firmie cateringowej,
  • instytucji związanej z gastronomią.
Baza dydaktyczna
  • pracownia gastronomiczna,
  • pracownia obsługi konsumenta,
  • pracownia ćwiczeń praktycznych.

Cukiernik z elementami nowoczesnych technik dekorowania

Poznaj niezbędną wiedzę oraz opanuj umiejętności w zakresie przygotowania wyrobów cukierniczych.

Praca cukiernika polega przede wszystkim na produkcji wszelkiego rodzaju ciast, ciastek, tortów, deserów, cukierków, pieczywa cukierniczego, lodów i elementów dekoracyjnych, które poza walorami smakowymi powinny również posiadać walory wizualne.

Jakie zadania zawodowe może realizować absolwent?

Absolwent szkoły kształcącej w zawodzie cukiernik jest przygotowany do wykonywania następujących zadań zawodowych:

  • obsługiwania maszyn i urządzeń stosowanych w produkcji wyrobów cukierniczych,
  • sporządzania półproduktów cukierniczych,
  • sporządzania gotowych wyrobów cukierniczych,
  • dekorowania wyrobów cukierniczych.
Jakie umiejętności można zdobyć w czasie procesu kształcenia?
  • rozróżnianie grup produktów cukierniczych oraz ocenianie ich wartości kalorycznej,
  • poznanie zasad prowadzenia dokumentacji produkcji,
  • kalkulowanie ceny wyrobów gotowych cukierniczych i ciastkarskich,
  • rozliczanie zużycia surowców,
  • wiedzę o przechowywaniu surowców, półproduktów i wyrobów cukierniczych.

Językiem obcym nauczanym na profilu cukiernik z elementami nowoczesnych technik żywienia jest język angielski.

Jakie kwalifikacje posiada absolwent i gdzie może podjąć pracę?

TG.04. Produkcja wyrobów cukierniczych.

Absolwent klasy o profilu cukiernik z elementami nowoczesnych technik żywienia może podjąć pracę w:

  • zakładach wytwarzających artykuły cukiernicze,
  • wytwórniach ciast,
  • zakładach produkujących wyroby czekoladowe,
  • lodziarniach,
  • zakładach wytwarzających pieczywo cukiernicze,
  • własnym zakładzie cukierniczym.